پیروز این جدل تو خواهی بود اگر...؟
: : : :
درباره ما
موضوعات مطالب
آرشیو مطالب
آمار و امكانات
» افراد آنلاین : 1
» بازدید امروز : 10
» بازدید دیروز : 1
» هفته گذشته : 14
» ماه گذشته : 13
» سال گذشته : 68
» کل بازدید : 248
» کل مطالب : 10
» نظرات : 0
اضافه كردن به علاقمندی ها
خانگی سازی
ذخیره صفحه
پشتیبانی قالب
تبلیغات

7 اشتباه رایج در دادگاه که با انتخاب وکیل از آنها جلوگیری می کنید

 

دادخواست اشتباه

دادخواست اشتباه را با نمونه ای توضیح دهیم.

در مطالبه چک که به نظر ساده ترین خواسته می باشد موارد اشتباه متعدد وجود دارد از جمله عدم ذکر و مطالبه خسارات دادرسی  که متاسفانه اگر در دادخواست ذکر نشده باشد بایستی مجدد برای آن درخواست رسیدگی به دادگاه بدهید.همچنین در دادگاه ممکن است طرف مقابل نسبت به دادخواست تقدیمی ایراداتی وارد نماید که بایستی به آن پاسخ داده شود.

 

بارحقوقی کلمات در دادگاه

باید بدانید کلماتی که به طور عامیانه از سوی مردم کوچه و بازار استفاده می شود با کلماتی که در دادگاه استفاده می شود متفاوت است به طور مثال در عرف عامیانه اگر شخصی چک خود را پاس نکند می گویند که فلانی کلاهبردار است در صورتیکه اگر در دادگاه این کلمه را علیه طرف دعوا استعمال کنید و نتوانید کلاهبرداری را که یک جرم مرکب و بسیار پیچیده است را ثابت نماید ممکن است شخص مقابل از شما به عنوان تهمت و افترا شکایت نماید.

 

شکایات واهی

شاید بدانید اگر شکایت واهی علیه شخصی در دادسرا مطرح شود متهم می تواند پس از اعلام برائت یا منع تعقیب اقدام به شکایت علیه شاکی پروند نماید . پس اینطور نیست که بتوانید هر گونه شکایتی را در دادسرا مطرح کنید و باید همه جوانب آن را قبل از شکایت سنجید که این کار در تخصص وکلای دادگستری است.

مثالی از یک شکایت واهی می زنم تا مسئله روشن شود : 
فرض کنید شکایتی در دادسر مطرح شود مبنی بر اینکه منزلی دچار آتش سوزی عمدی شده است اما پس از بررسی و کارشناسی مشخص شود هیچگونه حریقی اتفاق نافتاده است بنابراین شکایت به جهت اینکه اصلا جرمی واقع نشده واهی است.

 

جرم های ناشناخته

به عنوان مثال ، در پرونده ای ، وقتی که بازپرس از شاکی برای احراز هویت کارت ملی خواست ، شخص تصویر رنگی کارت ملی خود را ارائه داد با توجه به اینکه تصویر رنگی از مدارک مثل شناسنامه و کارت ملی جرم محسوب میشود، همانجا بازپرس کارت ملی را ضبط و صورتجلسه نمود ، مسلم است اینگونه اشتباهات از روی بی اطلاعی و بدون هیچگونه سوئ نیتی است ولیکن در دادسرا این بی اطلاعی ها پذیرفته نیست .

 

ممکن است اعمالی در جامعه به صورت عادی انجام پذیرد ولی از لحاظ قانونی جرم یا خلاف باشد.

 

غیبت سهوی در جلسه رسیدگی دادگاه

از دست دادن جلسه دادگاه به دلیل اشتباهات سهوی بسیار اتفاق می افتد که ممکن است موجب صدمات جبران ناپذیری شود . برای نمونه در پرونده ای با توجه به اینکه اطلاع از وقت دادگاه ، یکی از متهمین برای حضور در دادگاه شماره پرونده را به اشتباه به دفتر دادگاه میدهد و مدیر دفتر مسلما وقت دادگاه دیگری را به ایشان اعلام میکند ، وقتی فرد به دادگاه مراجعه می کند می بیند اصحاب دعوا در حال خروج از اتاق دادگاه بوده و دیگر دادگاه تمام شده است و حکم علیه فرد صادر گردیده است ،

به هر حال اینگونه اشتباهات برای افراد عادی به وفور اتفاق می افتد در صورتی که برای وکلای دادگستری غیبت در دادگاه توجیهی ندارند مگر دراثر حوادث قهری یا تقارن زمانی دو دادگاه باهم.

 

دفاعیت بی اثر در جلسه دادگاه

در پرونده های حقوقی متعدد دیده شده است که  لایحه های حقوقی که افراد غیر وکیل تنظیم می کنند هیچگونه بار حقوقی و اثباتی در دادگاه ندارد و بیشتر شبیه یک گفته عامیانه معمولی است و یا حاوی اقرار به ضرر خود نگارنده است در حالیکه در جلسه دادگاه فقط مستمع (شنونده) حرف های محکمه پسند و مستدل است .

مسلما اگر نتوانید دفاعیات ودلایل خود را به خوبی ارائه نمایید برداشت قاضی این است که دفاعیات یا دلایلی نداشته اید چرا که قضات بر اساس ظاهر حکم می کنند

 

نداشتن اصل اسناد در جلسه رسیدگی دادگاه

وقتی اشخاص دادخواستی را به دادگاه ارائه می دهند ، یک وقت رسیدگی چند ماهه تعیین می شود و ممکن است درموقع رسیدگی ،  فراموش کنند که اسناد خود را در دادگاه حاضر نمایند و اگر در این بین طرف دعوا به اسناد که عادی باشند ایراد نماید اسناد دیگر قابل استناد نیست و ممکن است دادگاه ،  دادخواست را نپذیرد و دعوی رد می شود .

ارسال شده توسط حمیدرضا عبدالله زاده در ساعت 16:53 | تعداد بازدید : 27 | نظرات (0)
عناوین آخرین مطالب ارسالی